Kommunalt vattenarbete är komplext. Det finns ofta ett stort förbättringsbehov för att kunna följa miljökvalitetsnormerna för vatten. Kommunen har dessutom många olika roller och ett brett ansvar för vattenfrågorna. Vattenfrågorna ska samtidigt balanseras med andra kommunala intressen, och man ska uppfylla lagkrav, tolka vägledningar och ha resurser (och kunskapen) att göra jobbet.
Varje kommun behöver hitta sina argument över fördelar och vinster med att utveckla och driva på vattenarbetet. En framgångsrik vattenplanering grundar sig inte enbart på krav att följa miljökvalitetsnormerna för vatten, även om det är ett grundläggande och viktigt argument. Med en politisk vilja och samsyn kan en effektiv vattenplanering spara både tid och pengar för organisationen samtidigt som arbetet ger positiv effekt för miljön. I detta kapitel finns argument som olika kommuner använt för att internt motivera att vattenarbetet utvecklas mot tydligare mål och högre effektivitet.
Argument för att utveckla arbetet
Kommunalt vattenarbete är komplext. Det finns ofta ett stort förbättringsbehov för att kunna följa miljökvalitetsnormerna för vatten. Kommunen har dessutom många olika roller och ett brett ansvar för vattenfrågorna. Vattenfrågorna ska samtidigt balanseras med andra kommunala intressen, och man ska uppfylla lagkrav, tolka vägledningar och att ha resurser (och kunskapen) att göra jobbet.
Varje kommun behöver hitta sina argument över fördelar och vinster med att utveckla och driva på vattenarbetet. En framgångsrik vattenplanering grundar sig inte enbart på krav att följa miljökvalitetsnormerna för vatten, även om det är ett grundläggande och viktigt argument. Med en politisk vilja och samsyn kan en effektiv vattenplanering spara både tid och pengar för organisationen samtidigt som arbetet ger positiv effekt för miljön. I detta kapitel finns argument som olika kommuner använt för att motivera internt för att utveckla vattenarbetet mot tydligare mål och högre effektivitet.
- Effektivare arbetssätt. Tydligare målsättningar och tydligare organisation sparar tid, energi och pengar för organisationen.
- Bättre förutsättningar för att klara lagkrav enligt PBL, MB och LAV. Exempelvis behöver kommuner med en offensiv samhällsplaneringsprocess särskilt prioritera uppfyllelse av miljökvalitetsnormerna för vatten eftersom länsstyrelsen har en skyldighet att upphäva en kommuns beslut om detaljplan om beslutet kan innebära att en miljökvalitetsnorm inte följs.
- Skapa arbetssätt som främjar synergieffekter och identifierar multifunktionella åtgärder för att få mer nytta för pengarna.
- Bättre beslutsunderlag till såväl internt arbete, samarbete med externa och till upphandlingar och beställningar eller detaljplaner, dvs ökad kvalitet i beställningar och uppdrag.
- Säkra framtidens vatten för kommande generationer.
Tre viktiga punkter
1. Hitta ert varför
Varför är vattenfrågorna viktiga och vilka vinster finns det för kommunen att arbeta med en sammanhållen vattenplanering?
2. Hitta vem
Hitta vem som behöver motiveras. Vem behöver motiveras för att ”komma vidare”?
3. Skapa samsyn
Se till att skapa samsyn mellan egna ambitioner och lagkrav, mellan politiker och tjänstepersoner.
Material att använda
- Bilaga 1 – Checklista för vattenarbete
- Bilaga 2 – Lagkrav och annan styrning
- Bilaga 3 – Översikt av olika vattendokuments syfte
- Bilaga 4 – Att ta fram en vattenplan
- Bilaga 5 – Disposition vattenplan – mall
Den kompletta handboken för strategisk kommunal vattenplanering, inklusive bilagor finns på www.richwaters.se
Inspirationsmaterial
Sociala och ekonomiska nyttor med vattenvårdande projekt
Åtgärder för bättre vattenmiljö kan även ge positiva effekter inom en rad andra områden, som sysselsättning, rekreation och hälsa. Det visar en utvärdering som har gjorts inom LIFE IP Rich Waters.
Tulltorpsån har fått ett ansiktslyft
Tulltorpsån i Trelleborgs kommun har genomgått en omfattande restaurering.
Skyfall som förändrar allt
Kretslopp och vatten och Stadsbyggnadskontoret i Göteborgs Stad har gjort en film om hur ett skyfall skulle kunna drabba Linnégatan i Göteborg. Detta för att uppmärksamma frågan i tid.
Säkra tillgången till vatten
Livsmedelsverket har tagit fram en handbok för hur kommuner kan klimatanpassa sin dricksvattenproduktion för att säkra tillgången även i framtiden.
Handbok för klimatanpassad dricksvattenförsörjning
Många bäckar små…
Edsviken och Oxunda vattensamverkan har tillsammans tagit fram en informationsfilm där du kan lära dig mer om hur vi kan minska den påverkan som kommer från dagvatten.
”Jag ser plötsligt botten!”
Arbetet med bottenbehandlingen av sjön Norrviken, som Sollentuna och Upplands Väsbys kommun genomförde under sommaren 2020 har verkligen uppskattats av allmänheten. Det visar en enkät som ett drygt hundratal boende i området har svarat på. Många uppger att de ser en positiv förändring av vattenkvaliteten och hela 85 procent tycker att det är viktigt att vattenmiljön i Norrviken förbättras.
Om projektet på LIFE IP Rich Waters
Utbildning om kommunernas roll i vattenförvaltningen
Kommunpolitiker och tjänstepersoner ansvarar för flera av de åtgärder som ska göras enligt Sveriges vattenförvaltning. För att stötta dem, finns en utbildning som ger grundläggande kunskap kring åtgärderna.
Läs mer om och beställ utbildningen här