En viktig faktor för att lyckas med vattenarbetet i en kommun är att etablera en robust förvaltningsövergripande organisation där varje aktörs ansvar fastställs, särskilt eftersom vattenfrågan ofta spänner över flera förvaltningar.
Ansvar och mandat bör förankras i den politiska organisationen. Om ni är överens om vem som ansvarar för vilka frågor och i vilket skede, besparar ni er många diskussioner i ett senare skede när operativa åtgärder ska genomföras.
I det här kapitlet hittar du stöd för att organisera vattenarbetet inom kommunen och med externa parter utifrån olika exempel på hur andra kommuner gjort. Det blir allt viktigare med mellankommunal planering för att nå upp till Vattendirektivets krav. Avrinningsområdesperspektivet lyfts allt oftare fram som något som behöver utvecklas i planeringen. För många kommuner räcker varken resurser eller kompetens för att täcka upp för alla olika vattenrelaterade krav och behov inom deras geografiska område. Samverkan med andra blir då extra betydelsefull för att maximera effekterna av de åtgärder som genomförs.
Det är ofta i detta steg som tankar om att formulera visioner, målbild och organisation i en vattenplan/blåplan kommer. Dessa typer av styrande och stödjande vattendokument är mycket bra stöd i ett kommunalt vattenarbete – både för det lärande som sker under arbetets gång, men också det stöd som den slutliga produkten kan vara i förvaltningsorganisationen.
Tre viktiga punkter
1. Robust organisation
Skapa en robust intern organisation med bred representation från olika delar av kommunen.
2. Roller och ansvar
Besluta om roller och ansvar för berörda. Vem ska fatta beslut i vilka frågor, och när?
3. Samverka
Samverka med tex. andra kommuner för ökad kunskap och mer resurseffektiva insatser, exempelvis gemensam planering, delade tjänster, finansiering, prioritering och genomförande av åtgärder.